2013. augusztus 30., péntek

Aggteleki tábor utolsó nap

GeoUni – Ötödik nap – Aggtelek, Rudabánya, Szolnok, Szeged

Elérkezett a hazaindulás pillanata, elfogyasztottuk utolsó reggelinket, a kiadós bundáskenyeret. Szívszorulva búcsúztunk szálláshelyünktől, és indultunk Rudabányára. A város bányászatból élt, de ma már csak hűlt helye van a néhai iparnak, és csak egy múzeum őrzi a tárnák világát. Itt mikroszkóppal is megtekinthettük a különböző ásványokat. Ellátogattunk a bányaterületre, és megnéztük a csodálatosan kéklő bányatavat, miközben jó pár sérülést szereztünk a törmelékes lejtőkön.

Villámléptű IVECO kisbuszunkkal célba vettük Szegedet, elhagytuk az Aggteleki-karszt területét. Miskolcon lezúdult a több napja készülődő eső. Szolnokon álltunk meg hosszabb időre, ahol vezetőink kikérdeztek minket élményeinkről. Nem kérdéses, felejthetetlen emlékekkel térünk haza: Cserépfalu, Aggtelek, Baradla és Rákóczi-barlang, Martonyi, Szádvár, Derenk (romfalu), Tornakápolna, Kossuth-barlang, Jósvafő mind-mind apró gyöngyszemei voltak ennek a hétnek. Ezúton is szeretnénk megköszönni a szervezést és lebonyolítást Nyári Diának és Páll Dávidnak, reméljük hamarosan újra velük utazhatunk.

Thank you! Danke schön! Grazie! Merci beaucoup! Kiitos! Gracies! Tak! Hvala! Köszönjük!

Készítette:Ördög Pongrác, Szkalistiy Ábel, Hadabás Dávid

2013. augusztus 29., csütörtök

Aggteleki tábor negyedik nap

GeoUni tábor - Negyedik nap: Jósvafő, Kossuth-barlang, Aggtelek 2013. 08. 29.
Miután előző este „hamar” lefeküdtünk, és a meccsből csak 10 percet néztünk, ma reggel mindenki „kipihenve” ébredt. A mennyei rántotta után teli energiával gyorsan összepakoltunk, és már indultunk is. Mondani sem kell, hogy gumicsizmával és váltófelszereléssel fölpakolva meglehetősen érdekesen néztünk ki. Aggteleken felszerelkeztünk narancssárga overallokkal és bányászlámpákkal. Utána elindultunk a Kossuth-barlang sötéten tátongó bejárata felé. Egy tíztagú csoport kezeslábasban és gumicsizmában, sisakban, akkumulátorral az oldalán igen szokatlan látvány egy kis faluban. Természetesen jól megnéztek minket. „Húzódjanak má’ férre bányászok!”

A barlangban térdig érő sár várt minket, amibe egyesek majdnem beleragadtak – olyan ez ,mint a szilvalekvár. A nedves falú járatokban továbbhaladva megismerhettük a föld rejtett titkait. Lépésről lépésre közelebb kerültünk egy számunkra ismeretlen világ felé. A halál tátongó szakadékának peremén egyensúlyoztunk a Reménytelen szifon felé. A barlang végére érve teljes sötétségben vártuk a lemaradtakat. (az ijesztgetés nem jött be) Ott üldögéltünk 33 méter mély víz fölött. Visszafelé egy űrhajó becsapódott és akkor elkezdtünk izgulni. Na, jó visszatérve, külön élmény volt, hogy néhányan a vízben kifeszített drót helyett a vízben úszva haladtak a felszín felé. (igaz ezt csak a legbátrabbak vállalták /Na, jó igazából csak beleestek a vízbe ;) / )

A szabad ég alá érve sarasan és ragadós trutyival befedve megcéloztuk a közeli patakot. Levettük a jócskán igénybevett ruhákat, átöltöztünk és feltöltöttük lemerült „elemeinket”.

ELŐTTE

UTÁNA

Aztán kezdődött a gyalogtúra. Az útikalauz szerint 15 km-t tettünk meg. A túra a Baradla-barlang főbejárata fölötti kilátóig tartott, a Baradla tanösvény mentén: a Hollós-töbör, a Vörös-tó, a Borókás-töbör, a karrmező és az Aggteleki-tó érintésével. Elgyötörten, kimerülten rogytunk le szafari buszhoz hasonlító járművünk üléseibe.

A szállásra érve a többség a focipálya felé vette az irányt, míg a többiek a paprikás krumpli főzésével bíbelődtek. Foci után izzadtan és büdösen hallgattunk végig egy igazán rendkívüli és megható előadást Jakucs László életéről és munkásságáról. Közben elkészült a vacsora is: Igazán finom lett! Köszönjük Dávid! Ma is nagyon jól éreztük magunkat. Köszönjük törzsolvasóinknak, hogy megint minket választottak! Törzsolvasói kártya igényelhető!